Passionate People

Inspiration, idéer och annat intressant


innehåll för personer med nedsatt rörlighet

Att träna på gym när du sitter i rullstol

Utrustningen på ditt lokala gym kommer kanske inte att vara lika anpassad för rullstolsanvändare som utrustningen på din rehabanläggning eller hos din sjukgymnast. Men med råd från din läkare och instruktioner från gympersonalen ska du kunna göra det mesta av gymmets utrustning tillgänglig. All träning kan också ändras för att passa dina personliga behov. Mycket av gymmets utrustning kan användas när du sitter ner. Och de flesta maskiner är justerbara på något sätt.

Allmänna träningsrekommendationer

Alla med god allmän hälsa, i åldrarna 19–64, rekommenderas att delta i cirka 150 minuter eller mer av konditionshöjande träning varje vecka. Det spelar ingen roll om du är rullstolsanvändare eller inte, så länge som ditt hälsotillstånd inte hindrar dig från att utöva aktiviteten.

Om du har möjlighet att träna varje dag, skulle ett lämpligt mål vara 30 minuters träning per dag. Det rekommenderas också att två eller flera dagar i veckan bör användas till styrkeövningar. Du bör använda vikter som är tunga nog att trötta ut dig efter 12 till 15 repetitioner.

Övningar för rullstolsanvändare

Rullstolsburna använder bröst- och axelmusklerna för att driva sin stol framåt. Detta kan orsaka spända muskler och göra dig mer benägen att skada dig. För att motverka detta är det viktigt att du arbetar med dina ryggmuskler. Övningar som till exempel pull-ups, kan hjälpa till.

Det är också viktigt att stärka de mindre musklerna runt axeln och bröstet. De kan försvagas av inaktivitet. Gummiband med motstånd är bra till denna typ av träning, och kan användas på många sätt.

Välja gym

Innan du väljer gym kan det vara bra att göra ett besök först. Du bör kolla in flera olika gym i ditt område för att bestämma vilket som passar dig bäst. Att träffa gympersonalen ger dig också en bra känsla för hur atmosfären på gymmet är.

Du kommer också att behöva undersöka tillgängligheten på gymmet. Även om utrustningen kan anpassas, hjälper inte det om du inte kan komma igenom dörröppningarna eller röra dig fritt i lokalerna. Rulla igenom lokalen och se om det finns tillräckligt med utrymme mellan maskinerna så att du kan manövrera din stol.

Sällskap och hjälp

Om du inte tidigare tränat på ett gym kanske du vill ta med en vän eller en assistent. Att ha någon som hjälper dig att justera och nå utrustningen kommer att vara till stor hjälp. Medan du kan rulla direkt fram till viss utrustning, kommer annan utrustning att kräva överflyttning.

En träningskompis kan hjälpa dig när det behövs, men med primärt mål att motivera dig och hålla dig sällskap när du tränar.

Komma hemifrån!

En av fördelarna med att bli medlem på ett gym är att det får dig att komma hemifrån en stund och ut bland folk. Fysisk träning är viktigt, men att behålla din mentala hälsa är precis lika nödvändigt. Du kan säkert göra övningar hemma, och du kan även köpa vikter och hantlar och gummiband att använda direkt i ditt eget vardagsrum. Men då missar du den sociala biten med att gå till gymmet.

Gymmet erbjuder också en del utrustning som du sannolikt inte har hemma, men utöver det erbjuder det möjligheter att träffa och prata med andra personer, vilket du inte kan få vid hemmaträning. Oavsett om du pratar med en träningskompis eller får träningstips från gympersonalen, ökar dessa positiva sociala möten din allmänna hälsa.