Passionate People

Inspiration, idéer och annat intressant


innehåll för personer med nedsatt rörlighet

Var aktiv: Låt inte din rullstol hindra dig!

Var aktiv för bättre hälsa

Gör en liten förändring – så blir du mer aktiv redan idag!

Hälsa är något vi förknippar med förmågan att njuta av livet och ta itu med utmaningar – det handlar inte bara om frånvaro av sjukdom. (Centers for Disease Control and Prevention (CDC))

Vilka är fördelarna med att vara fysiskt aktiv varje dag?

Några av de största fördelarna som vi människor upplever genom att vara aktiva är att vi känner oss starkare och får mer energi. En annan fördel är att vi inte blir trötta så snabbt, och att vi är bättre rustade att möta de fysiska utmaningar som vardagen erbjuder.

För vissa människor är den största fördelen att kunna delta i aktiviteter och ha kul med familj och vänner. Genom att förbättra sin hälsostatus minskar vi risken för kroniska sjukdomar som stroke, hjärtinfarkt, diabetes, cancer etc.

Vad menas med ”fysisk aktivitet”?

Fysisk aktivitet kan vara någon typ av rörelse eller aktivitet som förbrukar energi och som, förutom vanlig grundläggande aktivitet, även har positiva hälsoeffekter. (CDC)

CDCs riktlinjer 2008 säger att vuxna behöver minst 2,5 timmar konditionsträning (kardiovaskulär träning) av måttlig intensitet i veckan och muskelbyggande aktivitet minst två dagar i veckan, där alla stora muskelgrupper arbetas igenom (ben, rygg, mage, bröst, axlar och armar).

Alternativt kan du göra 1,25 en timmes hård konditionsträning och använda två eller flera dagar i veckan på styrketräning. Det kan också vara en blandning, dock kan det vara bra att veta att en minut av hård träning motsvarar 2 minuters måttlig träning.

Lyckligtvis är det faktum att tio minuters motion åt gången är okej. Du behöver inte göra allt på en gång, men det rekommenderas att du tränar minst tio minuter åt gången. (CDC)

Alla människor har en fördel av att vara fysiskt aktiva!

Enligt CDC har funktionshindrade vuxna tre gånger högre risk att få hjärtsjukdomar, hjärtinfarkt, diabetes eller cancer än icke-funktionshindrade vuxna.

Nästan hälften av alla funktionshindrade vuxna får ingen konditionsförbättrande träning, som är så viktig för att förhindra dessa kroniska sjukdomar.

Vuxna med funktionshinder är den grupp vuxna som utövar minst kardiovaskulär träning.

Regelbunden konditionsträning eller aktivitet kan förbättra hjärt-och lungfunktion och stärker blodkärlen. Konditionsträning kan inkludera danslektioner, rullstolsbasket, handcykling, rullstolsrugby eller vardagsmotion där du pressar dig själv lite extra när du kör rullstolen.

För vissa kan det vara lättare dagliga sysslor såsom att tvätta eller laga mat. Det anses som konditionsträning när du gör aktiviteter med en måttlig eller hög intensitet, så att du höjer din puls och börjar svettas. Och igen – det som är det fina med det är att det räcker med tio minuters motion åt gången. Du behöver inte göra allt på en gång, men det rekommenderas att du tränar minst tio minuter åt gången. (CDC)

Var aktiv på ditt eget sätt

Trots att du har ett funktionshinder, kan du oftast delta i vanligare fysiska aktiviteter ändå. Till exempel kan du bada, köra vattengympa, köra handcykel eller träna olika former av parasport, t ex basket eller tennis.

Det viktiga är att undvika inaktivitet. Du kan prata med sjukvårdspersonal, såsom läkare, sjukgymnast eller någon annan och få råd om både konditionsträning och styrketräning.
De kan hjälpa dig att vara aktiv på ett sätt som passar din fysiska förmåga. De kan också ge dig råd om hur man tränar, för att undvika skador.

När du ändrar beteende inom ett område, kan det också påverka ditt beteende på andra områden.
Till exempel kanske du väljer att motionera varje morgon i stället för att sova länge. Eller det kan vara att du får andra hälsosamma och avstressande vanor såsom att meditera eller yoga innan du somnar.

Det kan vara roligt och ett bra stöd att uppmana en vän att träna med dig. En liten förändring i dag kan vara början på ett nytt och hälsosammare liv.

Nu är du på god väg att bli aktiv – för livet.

Texten är översatt från engelska.
Författare: Susan Bessey, PT, DPT, MCWC (Master Certified Wellness Coach) är fysioterapeut och kommer från Charlotte i USA. Hon är specialiserad inom hälsa, välmående och motion